Steeds meer bedrijven adverteren in podcasts

Dat steeds meer bedrijven de weg naar podcasts weten te vinden is je vast opgevallen als je zelf een fervent podcast luisteraar bent. Waar advertenties in podcasts eerst nog mondjesmaat voorkwamen hoor je tegenwoordig voor, tijdens en na populaire podcasts advertenties.

Wil jij in een podcast adverteren? In dit artikel vertellen wij je er alles over.

Kosten podcast adverteren

Het is lastig om een gemiddeld tarief te geven voor advertenties in een podcast. Niet zo heel gek, adverteren in een landelijke krant is een stuk duurder dan adverteren in het lokale sufferdje. Dit heeft alles te maken met het bereik wat de ene krant (of podcast) kan generen, maar ook met de doelgroep die je bereikt.

Ook al is het lastig, we willen je toch een handvat geven. Gemiddeld betaal je een CPM van zo’n €15. Vergeleken met online advertenties vind je deze CPM misschien wat aan de hoge kant, realiseer je echter dat podcast luisteraars een stuk meer aandacht hebben voor jouw boodschap dan een langs scrollend persoon op Facebook of instagram.

Een andere factor die van invloed is op de kosten is de doelgroep van de podcast. Adverteer je in een podcast met voornamelijk luisteraars met een hoog inkomen, dan zal je wat dieper in de buidel moeten tasten.

Doelgroep podcasts

Hierboven hebben we het al kort aangestipt, niet iedere podcasts heeft dezelfde doelgroep. Logisch. Wat wel bekend is dat de meeste podcast luisteraars gemiddeld hoger opgeleid zijn en een hoog inkomen hebben.

Podcasts

Dit is echter nog steeds vrij algemeen. Wat juist zo prettig aan podcasters is dat er voor iedere niche en ieder onderwerp een podcast te vinden is. Het maakt niet uit wat voor product of service je verkoopt, er is altijd wel een podcast te vinden die exact – ja exact – dezelfde doelgroep heeft als jij. Door te adverteren in podcasts is het zogenaamde schieten met hagel verleden tijd.

Welke voordelen heeft adverteren in podcasts?

Tussen de regels door hebben we al enkele voordelen genoemd. Maar hieronder zetten we ze nog even voor je op een rij.

● Podcast advertenties worden zelden geskipt.

● Podcast luisteraars luisteren aandachtig, ze hebben vaak heel bewust gekozen om een podcast te beluisteren.

● Zeer specifieke targeting, je weet wie je bereikt.

● Resultaten zijn goed meetbaar.

Kortom, mocht je nog nooit in een podcast hebben geadverteerd, het is zeker de moeite waard om eens te testen.