Wat is Payproll precies?

Als werkgever heb je misschien wel eens gehoord van de term payroll. Deze relatief nieuwe manier van werken wordt door steeds meer werkgevers toegepast, dus misschien is het ook een optie in jouw bedrijf. Maar wat is payroll precies?

Salarisadministratie en payroll

payrollWanneer je werknemers in dienst hebt, staan ze bij jou op de loonlijst en heb je dus een salarisadministratie bij te houden, maar wat is payroll nu eigenlijk? Hierbij heb je ook de verantwoordelijkheid voor het doorbetalen bij bijvoorbeeld ziekte, het inschakelen van een arbodienst, aan- en afmelding bij instanties zoals het UWV en andere financiële risico’s.

Werken via een payroll methode betekent dat je zelf de werving en selectie van je werknemers doet en natuurlijk de begeleiding op de werkplek. Maar de arbeidsovereenkomst, salarisbetaling, salarisspecificaties, eventuele inzet van de arbodienst, doorbetaling bij ziekte en dergelijke, valt allemaal onder de organisatie met wie je een payroll contract hebt afgesloten. De medewerker die je inhuurt komt dan dus niet op je eigen loonlijst te staan, maar op die van de payrollinstantie.

Wel de lusten, niet de lasten met payroll

Dit betekent dat je dus wel de lusten, maar niet de lasten hebt van het inhuren van werknemers. Payroll werknemers kunnen tot vijf en een half jaar ingezet worden binnen je bedrijf, dus als je functies hebt die flexibel ingevuld kunnen worden, dan is dit een manier waarop dat vorm te geven is. Daarna moet je afscheid nemen van deze werknemer of een vast contract aanbieden.

Ben je dus op zoek naar een eenvoudige manier van het inhuren van werknemers, waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over de salarisadministratie en andere rompslomp, dan is de payroll Tilburg constructie de ideale manier van werken.